DigTekLab på NKUL

I forrige uke var DigTekLab representert på NKUL.

NKKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) kaller seg selv Norges største møteplass for den som har interesse for bruk av IKT i undervisning og går av stabelen årlig på Gløshaugen (NTNU) i Trondheim.

Målgruppen for konferansen er lærere, skoleledere, lærerutdannere og deltakere fra utdanningssektoren for øvrig.

Elin Bøen fra DigTekLab (USN) var påmeldt som foredragsholder på en sessjon sammen med Paolo Scarbocci fra DDV (UiS) og Lisbet Rønningsbakk Futurelab (UiT), ledet av Ann-Thérèse Arstorp som er ansvarlig for Framtidens klasserom i lærerutdanningene i Udir.

Tematikken var fremtidens klasserom i lærerutdanningene og vi presenterte både litt om tankegodset bak, litt om nettverk for fremtidens klasserom og litt om særegenhetene ved de ulike rommene ved de tre universitetene som var med i presentasjonen.


Læringsrommene/læringsarenaene som vi tilbyr studentene er så vidt vi kjenner til ganske nytt og unikt i norsk sammenheng. Det er mange likheter mellom rommene og tankegodset bak i de tre universitetene, men likevel er rommene og organiseringen helt unike og ulike.

Det er gøy å kunne stå forran en rekke mennesker å kunne presentere DigTekLab - det er virkelig en læringsarena jeg som ansatt er stolt av å være en del av. Vi har ingen fasit på hva som er et godt utforsiknigs og læringsrom for fremtidens studenter, elever og barnehagebarn - men vi gir muligheten til å utforske muligheter og en reell mulighet til å pråvirke fremtidens læringsarenaer ut fra egne erfaringer i tillegg til teoribasert kunnskap. En utforskende tilnærming, en viten om at det er ennå ukjente utfordringer som skal løses og mot og vilje til å være en del av et kunnskapssamfunn sombaserer seg mer og mer på at å lære å lære er langt viktigere enn å overføre etablerte sannheter. 

I tillegg til å kunne bidra selv så ga NKUL både inspirasjon til å fortsette arbeidet gjennom gode foredrag  i plenum og i ulike sessjoner. Det er et engasjert publikum som samles på NKUL og nye kontakter knyttes.

En del av foredragene ble filmet og ligger fritt tilgjengelig, jeg anbefaler å ta en titt på noen av disse. Keynotene er selvfølgelig verdt å få med seg og personlig ble jeg både imponert over engasjementet og en enkel og konkret tilnærming til hvordan en kan organisere et digitalt klasserom. Kristine Haukenes og Silje Aspeflaten ved Myrene skole har gått skritt for skritt sammen med sin klasse og forteller om sine arbeidsmåter og opplevelsen av å gjøre hverdagen bedre for både elevene og lærerne i klassen.

Presentasjoner som ikke ble filmet (inkludert vår om Fremtidens klasserom i lærerutdanningene) kommer også til å legges ut på NKUL sine sider. Her kan det være litt av hvert av nyttige tips.

Trondheim viste seg fra sin beste side med fin mai-sommer. Her er hele gjengen - godt fornøyd med dagens presentasjon.




Kommentarer