Utforsking av observasjon som metode i teknologirike omgivelser.

Metode er noe enhver student trenger å øve på og få under huden. I bachelor i spesialpedagogikk legges det vekt på metode i alle tre studieår og i første studieår er det fokus på observasjon.

Studentene skal med utgangspunkt i valgt problemstilling og en ukes observasjonspraksis skrive en FOU oppgave.  En god oppgave krever gjerne gode observasjoner og de kommer ikke av seg selv.

Og med det så er vi tilbake til DigTekLab. Denne dagen var dette arenaen for å jobbe med observasjon. Etter en veldig kort introduksjon om vitenskapteori og metode og en samtale om persepsjon og observasjon så satt vi i gang.

Studentene ble delt i 6 grupper, som skulle jobbe på ulike stasjoner.

På hver stasjon skulle det foregå en aktivitet og studentene skulle ha ulike roller.

Gruppene fikk en kort informasjon om hva aktiviteten gikk ut på og skulle så i fellesskap lage en problemstilling for observasjon og fordele roller.

1 - 2 studenter skulle holde på med aktiviteten.
1 skulle ha et helhetsblikk på sin observasjon.
2 - 3 skulle observere hver sitt hovedområde ut fra valgt problemstilling.

Etter endt aktivitet skulle observasjonene presenteres og drøftes i gruppene.
Lærere deltok i gruppediskusjonene undervegs.

En stor utfordring med denne type observasjon er forskjellen mellom det faktisk observerte og observatørens tolkning og dette ble det viet mye tid til denne dagen.

Aktivitetene som ble valgt ut denne dagen var følgende:

Keep Talking and Nobody Explodes - PC spill der en spiller sitter med pc-skjermen forran seg, spilleren er fanget i et virituelt rom med en bombe som teller ned tiden. Bomben har ulike moduler som må koples ut for at bomben skal desarmeres. Spiller nummer to sitter med en manual med informasjon om hvordan hver del kan håndteres. Spiller nummer to ser ikke skjermen og selve bomben, spiller nummer en ser ikke bombemanualen. Spillet dreier seg derfor om samarbeid og kommunikasjon, spillerene må snakke seg ut av situasjonen.

Dette er en krevende kommunikasjonssituasjon med etterhvert høyt tempo og intensitet. Det er mange muligheter for fokus i observasjonen. Det å observere kommunikasjon og hvordan den kan vise seg er aktuell problemstilling å ha med seg i praksis. Spillet/aktiviteten i seg selv er også noe som egner seg i bruk i skolen - særlig ungdomsskoletrinnene. Her kan elevene både bli kjent med seg selv og sin måte å kommunisere på, det kan være utgangspunkt for å snakke om kommunikasjon som fenomen og skape bevissthet rundt hvordan en kan formidle et budskap.

Bee-Bot


Osmo koding

Sphero aktivitet 1
Lage en karakter - med navn og en historie




Sphero aktivitet 2
Lage bevegelsesmønster

Bruk av VR-utstyr
Plank experience






Kommentarer