Av Elin Bøen
Bett dag 1 og påfyll fra Norske aktører.
![]() |
Marit og Elin på ekspedisjon på Bett 2019 |
Første dag på Bett 2019 ble en inspirerende opplevelse. Det er samlet så mange entusiaster, fagfolk og leverandører på samme sted. På mange måter en liten jungel vi må få oversikt over. Første dag handlet om å få litt oversikt. Og her følger noen betraktninger fra første dag. Vi tenker at vi kjenner igjen mye av det som skjer hjemme i Norge i forhold til fokus på hvordan teknologi skal inn i skole og barnehage, og på hvilke måter dette skal skje.
Det er 3-4 fokusområder som vi synes vi ser tydelig og gjentakende. For det første er tydelig at vinden fortsatt blåser for programmering på alle nivå og gjennom alle duppedingser, det andre er hvordan kreativitet og skapende virksomhet styrkes gjennom metodisk fokus og i software og hardware. Det tredje og høyst forventede er digitalisering av læreverk og ressurser til alle fag og fagområder i skolene, det siste er økt oppmerksomhet på hva AR, VR og mixed reality kan bidra med i utdanningene. På denne fronten er det mye i bevegelse, vi følger med på hva som skjer videre.
![]() |
AR og VR tar nye steg inn i utdannings-universet. Bilen fra tilbake til fremtiden lokket til seg mange besøkende. |
![]() |
Miriam og Julie fra Statped presenterer |
Vi fikk også være med på flere innlegg i regi av Statped, UDIR og It´s Learning på ettermiddagen. Dette var bare for de norske deltakerne og vi fikk høre en del om hvilke prosjekter som rører seg i regi av UDIR, her ble både LUDO prosjektet og DigTekLab trukket fram. Det var parallelle seksjoner etter fellespresentasjonene og der hadde blant annet Statped et innlegg om inkluderende bruk av teknologi i skolen. Det ble lagt vekt på tilrettelegging, planlegging, infrastruktur og rike oppgaver. Dette engasjerte publikum og det ble også tid til noen samtaler i etterkant. Miriam og Julie (Statped) har vært på besøk på DigTekLab før og de er i gang med mange spennende prosjekter som vi vil følge videre.
Kommentarer
Legg inn en kommentar