Kunnskap og kunskapsledelse med masterstudenter på DigTekLab!


Onsdag tok Karin Hognestad med seg masterstudentene i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse til DigTekLab for å jobbe med kunnskap og kunnskapsledelse.

Opplegget i korte trekk: 

Før lunsj hadde vi en time med kort informasjon om tankene bak DigTekLab og studentene fikk prøve seg litt frem for å utforske mulighetene i rommet. På forhånd hadde vi satt frem litt utstyr og vi lærte fort at det som ble vist på skjerm og VR fort tok mye av oppmerksomheten til studentene i denne første delen.

Etter lunsj jobbet studentene i grupper og utforsket hvordan de ville bruke rommet i kunnskapsledelse med barn og personale i barnehage og skole. Til slutt presenterte studentene sine ideer for hverandre hvor ulike prosesser og type kunnskap ble diskutert.

Som leder er det viktig å være seg bevisst på hva slags kunnskap en legger til rette for sier Karin. Erfaringene fra dagen viste at rommet kan brukes til veldig mye og legger til rette for kunnskapsledelse gjennom prosess og praksis.

Studentenes ideer til bruk av rommet i kunnskapsledelse: 

Den ene gruppen ville utfordre barnehagepersonalet på den fysiske utformingene og aktivitetene i sin barnehage ved å få personale til å ta barnas perspektiv. Dette ville de gjøre ved å la personalet se rommene i sin barnehage gjennom barnas øyne ved å filme rommene, f.eks. med et 360 graders kamera i "barnehøyde". De ville også utfordre personalet på tidsbruk ved å gi alle lik tid på en aktivitet og avslutte den akkurat på tiden. da måtte en avslutte selv om de var midt i noe - for alle skal jo få like mye tid med leken.

Den andre gruppen ville bruke rommet til å utvikle samarbeid og legge til rette for mestring for voksne med litt ulike utfordringer. Her ville de vektlegge det å oppleve mestring gjennom bruk av sansene og ved å få hjelp av og samarbeide med andre. Ved å gå fra "stasjon" til "stasjon" med ulike aktiviteter som krevde samarbeid og kommunikasjon på ulike måter skulle mestring oppleves og relasjoner bygges.

Den tredje gruppen ville ha et prosjekt om fjell med 4.-7. trinnselever hvor de jobbet tverrfaglig og tok i bruk flere av sonene og utstyret i DigTekLab. De ville begynne med Sandboxen for å snakke med elevene om fjell, kart, høyde, retning og formasjoner i landskapet. Her skulle det visuelle fremheves. Deretter skulle elevene lage en reportasje om et fjell eller en fjellkjede hvor deler av presentasjonen skulle være på engelsk. Her ville de ta i bruk Greenscreen og lyd- og bilde rommet. Her ville de også bruke Abelton Push til å spille inn lyder elevene forbant med fjellet eller fjellkjeden. Videre kunne elevene lage dyr som kan forbindes med fjellet, og gjennom å studere adferden deres programmere bevegelser som kjennetegner dyrets bevegelser. Her var ideene mange og vi fant ut at det kun var kreativiteten som begrenset et slik prosjekt.

Takk for en litt "utenfor boksen dag" og for deling av kunnskaper erfaringer og nye ideer. Takk også for gode samtaler innimellom aktivitetene om læring, teknologi og masteroppgaver. 






Kommentarer